چشمه‌ها، منابع زنده‌ی آب و نماد زندگی هستند. هر جایی که چشمه و جریان آبی وجود داشته باشد، زندگی، شادابی و رونق نیز در آنجا پدیدار می‌شود. چشمه‌های دیدنی یزد اغلب از دل کوه‌ها سرچشمه می‌گیرند و دراز می‌کشند؛ به عنوان مثال، چشمه غربالبیز یک محل سرسبز واقع در نزدیکی کوه ریگ مهریز و باغ پهلوان پور مهریز است.

چشمه‌ های یزد بخشی از زیبایی‌ها و مناظر طبیعی یزد هستند و به عنوان مقاصد گردشگری در استان یزد شناخته می‌شوند. این چشمه‌ها به تماشاگران زیبایی‌ها و خوشهایات طبیعی این منطقه را ارائه می‌دهند و به تنوع جاذبه‌های توریستی این منطقه افزوده‌اند.

1. چشمه نهر مسیح هرات

در پارک جنگلی شهرستان خاتم، چشمه نهر مسیح خاتم جای دارد، این چشمه که در جنوبی‌ترین نقطه استان یزد قرار دارد، به عنوان قلب تپنده و منبع حیات این شهرستان محسوب می‌شود. شهرستان خاتم از سمت شمال به شهرستان مهریز، از سمت جنوب به شهرستان نی‌ریز در استان فارس، از سمت شرق به شهرستان شهربابک در استان کرمان و از سمت غرب به شهرستان بوانات در استان فارس محدود می‌شود. این چشمه با فراهم کردن منابع آبی، به عنوان یکی از نقاط مهم تأمین آب و زندگی در این منطقه تلقی می‌شود.

چشمه نهر مسیح در شهر هرات یزد

2. چشمه غربالبیز مهریز یزد

دریاچه غربالبیز که در منطقه‌ای خنک و آب‌وهوایی دل‌پذیر و بهشتی در میان کویر شهر مهریز و یزد قرار دارد، با چشمه‌ها و آبشارهای خود به تفریح‌جویان یک تجربه شگفت‌انگیز از طبیعت ارائه می‌دهد. این دریاچه به نام غربالبیز به خاطر حفره‌های زیادی که در دل دامنه‌های کوه غربال بیز وجود دارد، نام‌گذاری شده است. در فصول پرباران، جریان آب به این دریاچه حیات جدیدی بخشیده و همه را به سوی این منطقه جذاب و پرآب جذب می‌کند. این دریاچه فرصت‌های قایق‌رانی و ماهیگیری را برای علاقه‌مندان به این فعالیت‌ها ارائه می‌دهد.

چشمه غربالبیز، در کرانه بخشی از ارتفاعات شیرکوه واقع شده و یکی از دو چشمه مهم استان یزد به شمار می‌رود که با تأمین کردن بخش عمده آب کشاورزی منطقه مهریز و یزد، باعث رونق کشاورزی و نشاط زارعین آن منطقه می‌شود. در اطراف این چشمه، گیاه «درمنه» روییده که گویی چشمه را در آغوش خود گرفته است و به هنگام جاری شدن آب از حفره‌های ۴۰ متری دل کوه، غرق در آب زلال و خنک آن می‌گردد.

چشمه غربالبیز مهریز یکی از منظره‌های کوهستانی و بسیار دیدنی مهریز  که در دامنه‌کوه غربالبیز قرار گرفته است و زلالی آب آن، هرگز رو به زوال نرفته و مقتدرانه از اصالت خود دفاع کرده است.

چشمه غربالبیز مهریز یزد

3. چشمه های توران پشت

روستای توران پشت در جاده‌ی یزد به شیراز واقع شده است. برای رفتن به این روستا، از سمت چپ جاده یزد به شیراز حدود هشت کیلومتر بعد از روستای علی‌آباد وارد گردنه علی‌آباد می‌شوید. سپس بعد از طی حدود شش کیلومتر، از راه دوربرگردان به جاده‌ای وارد می‌شوید و مجدداً وارد گردنه می‌شوید. در همین حین، به سمت راست جاده توجه کنید تا روستای توران پشت را ببینید و وارد جاده‌ای فرعی شوید. پس از ورود به جاده‌ی فرعی، در ابتدا تابلوی روستای بیشه را در سمت راست مشاهده می‌کنید. در ادامه، روستای دره گاز قرار دارد و پس از طی حدود چهار کیلومتر در سمت چپ، جاده‌ای در طرف چپ وجود دارد که وارد روستای توران پشت می‌شود.

چشمه های توران پشت یزد

4. چشمه تامهر تفت

چشمه تامهر تفت یکی از مناطق دیدنی و جاذبه‌های گردشگری در شهر تفت و استان یزد است. این چشمه در فاصله ۶ کیلومتری شهر تفت واقع شده و ارزش گردشگری و تفریحی ویژه‌ای دارد. نام “تامهر” اشاره به ویژگی‌های زمانی و آبی این چشمه دارد؛ به این معنا که از اوایل بهار تا اواخر تابستان، آب این چشمه نسبتاً خنک و بسیار فراوان است، اما با آغاز فصل پاییز، دبی آب کاهش می‌یابد و گاهی حتی خشک می‌شود.

نام “تامهر” از بهار تا مهر را ترجیح می‌دهد، که این نام تلخی شیرینی‌های آبی در این چشمه را انتقال می‌دهد. این تغییرات آبی و زمانی در چشمه تامهر به اصطلاح اسمیت و تسمیه می‌شود و تا حدی عمق و زیبایی این منطقه را بیان می‌کند.

چشمه تامهر در زمستان

5. رود خانه شور بهاباد

رودخانه شور، تنها رودخانه دائمی در شهرستان بهاباد است که در شمال این شهرستان به عنوان یکی از جذابترین چشمه های یزد شمرده میشود. شکل‌گیری این رودخانه به دلیل قرارگیری بر روی یک گسل فعال در منطقه به وجود آمده است.

این رودخانه با طول حدود ۱۱ کیلومتر از جنوب کوه‌های آسفیچ و بنستان به سمت شمال دشت کویر جاری است. عرض رودخانه در انواع مختلف بخش‌های مختلف آن به دلیل تغییرات دیواره‌های آن متفاوت است. آبدهی متوسط این رودخانه حدود ۸۵ لیتر در ثانیه است.

رودخانه شور در تمام طول سال آب دارد و در طول مسیر خود به سمت کویر، چشم‌اندازهای طبیعی و دیدنی را به وجود آورده است. پوشش گیاهی نبکا و مناظر اطراف این رودخانه نیز از نظر زمین‌شناسی و جغرافیایی بسیار جذاب و مهم هستند. به‌طوری‌که کویرنوردی در این منطقه، تجربه‌ای شورانگیز و خاطره‌ساز ایجاد می‌کند.

رودخانه شور بهاباد

*سوالاتی که پاسخ داده میشوند:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *